Brøyteavtale BMT
Her kan du bestille brøyteavtale med Beitostølen Maskin og Transport AS (BMT) for sesongen 22/23 via Friio og la 35 års brøyteerfaring sikre deg fremkomst i vinter. Har du allerede brøyteavtale på plass, men trenger flere klipp, kan du kjøpe klipp her. Si ja til et enklere hytteliv med Friio.

Slik fungerer det:
Logg inn eller registrer deg
Har du allerede en konto på Friio er det bare å logge inn. Er du ikke registrert gjør du dette enkelt via Vipps eller med e-post.
Sørg for å ha nok klipp
Hvor ofte du er på hytta styrer ditt brøytebehov. For å sikre deg fremkomst i vinter, må du ha en brøyteavtale og nok klipp. Velg den avtalen/antall klipp som passer ditt behov best.
Meld ankomst på Min Side
Husk å melde ankomst senest klokken 15.00 dagen før du skal på hytta. Vi brøyter så fort det har kommet mer enn 5 cm snø. Ønsker du selv å måke hytta di når du er der, kan du enkelt justere ditt brøytebehov på Min Side.
Ofte stilte spørsmål om brøyteavtalene med BMT & Friio
Prisene for brøytesesongen 2022-2023 er basert på fjorårets priser og indeksregulert etter kostnadsindeksen for vinterdrift av veier, utarbeidet av Statistisk Sentralbyrå. Den nye samarbeidsavtalen med Friio har ikke medført at brøyteavtalene har blitt dyrere.
Hvilket felt hytta di ligger i bestemmer hvilke avtaler du kan velge mellom. De fleste feltene har flere alternativer, mens noen felt kun har ett alternativ. Husk, du MÅ velge en avtale. De fleste klippekortavtalene inkluderer: a) Brøyting av fellesvei, b) Oppsett og nedtaking av brøytestikk, c) Private brøytinger (1-30 klipp) og d) Tilgang til Min Side/App. I hyttefeltene der fellesvei ikke er inkludert faktureres dette etterskuddsvis, og du betaler via faktura, fellesutgifter, velavgift eller tilsvarende. I noen felt inkluderer klippekortavtalene også e) sommer- og vintervedlikehold av fellesvei. Er du usikker på hvilken avtale som gjelder for ditt felt, kontakt ditt sameie/veilag eller broyting@beitomaskin.no
For å kunne opprettholde en miljøvennlig brøyteløsning, med lavere slitasje på veier og miljø, må du ha tilgang til Min Side/App. Denne tilgangen er nødvendig for at du skal kunne: i) melde ankomst og oppholdsperiode, ii) bestille brøyting/grusing, iii) rapportere brøyterelaterte skader, iv) kommunisere med kundeservice og v) administrere brøyteavtalen din. Beløpet for tilgang til Min Side/App kr. 149,- refunderes etter endt sesong. Er du usikker på hvilken avtale som gjelder for ditt felt, kontakt ditt sameie/veilag eller broyting@beitomaskin.no NB! Gjelder kun kunder som har avtale om etterskuddsvis fakturering!
Avgiften for tilgang til Min Side/App på kr. 149,- blir trukket fra på faktura for din brøyteavtale ved sesongslutt. NB! Gjelder kun kunder som har avtale om etterskuddsvis fakturering!
20% av gjenværende klipp, avrundet oppover til nærmeste hele tall, overføres til neste sesong.
I Veglovens kap.7 §54 fastslås det at når en privat vei blir brukt som felles adkomst for flere eiendommer, plikter hver bruker å holde veien i forsvarlig og brukbar stand. Herunder faller brøyting. Det vil si at når man eier en eiendom langs fellesvei plikter man å være med på å betale for brøyting av denne.
Dersom adressen din ikke dukker opp automatisk i søkefeltet, skriv “Øystre Slidre” først og deretter veinavn og nummer
Kontakt oss på broyting@beitomaskin.no eller hello@friio.no for å få tilsendt lenk til et skjema som skal fylles ut.
Dersom det er en hindring i veien blir denne avmerket på kartet vårt, og du vil bli varslet. Er vi tilbake i området senere, gjør vi et nytt forsøk. Følg gjerne med på værmeldingen og pass på at bil eller andre gjenstander ikke er til hinder for brøytingen.
Om det snør er vi alltid ute.
Vi har mange veier å brøyte, og om det snør er vi alltid ute. Ved store snøfall vil vi prioritere veiene i feltene først, for så å brøyte inn til hyttene etter hvert. Dette for å sikre fremkommelighet for utrykningskjøretøyer.
Vi fakturerer ikke lenger manuelt. Her må det avtales dere imellom, slik at én kjøper brøyteavtale og den andre betaler sin del av denne og også kan benytte klipp.
Brøytestikk er nødvendig for å vite hvor og hvordan det skal brøytes, og vårt mannskap setter selv opp disse for å sikre at dette blir gjort i henhold til våre rutiner. Slik minimeres risikoen for brøyteskader, og brøytingen blir utført på en så trygg måte som mulig. Det er kun vårt mannskap som skal håndtere brøytestikkene.
Det gjør du på Min Side. NB! Dette gjelder kun generelle instruksjoner, som gjelder for hele sesongen.
Våre priser er beregnet med utgangspunkt i værforhold. Beitostølen har store variasjoner i vær, og det er bakgrunnen for de ulike prisene. I tillegg kan prisene variere etter hvilket sameie/veilag hytta tilhører.
Vi brøyter kun ved snøfall over 5 cm og strør bare når det trengs. Om det ikke er behov for brøyting eller strøing blir dette ikke gjort, og du blir da, selvfølgelig, heller ikke belastet noe klipp. Siden fristen for å registrere ankomst er klokken 15.00 dagen før, anbefaler vi å legge inn bestilling, uavhengig av værmeldingen. Du kan dessuten endre ditt brøytebehov innenfor en oppholdsperiode. Fristen for å melde fra om du ønsker brøyting kommende dager er kl. 15.00 dagen i forveien.
Vi prøver alltid å levere, men kan ikke garantere brøyting når ankomst er meldt etter fristens utløp. Er vi ute og brøyter vil vi stikke innom hvis vi har anledning til det. Har du et akutt brøytebehov, og du har glemt å melde ankomst, eller du er for sent ute, kan du kontakte vår brøytevakt på telefon 941 60 690, og vi vil prøve å hjelpe deg.
Av fjorårets vilkår fremgikk det at gjenværende klipp ved sesongslutt ikke ble overført til neste sesong. Fra og med sesongen 2022/2023 har vi derimot fått til at 20% (avrundet oppover til nærmeste hele tall) av gjenværende klipp ved sesongslutt blir overført til neste sesong.
Har du ikke Vipps kan du registrere deg med e-post og Magic link. Senere logger du deg inn med mobilnummer og Magic link tilsendt din registrerte e-post.
Logg inn på Min Side og kjøp en valgfri pakke med klipp. Denne gangen betaler du kun for dine private klipp.
Dersom du har en Smarttelefon med internett logger du inn på Friio.no på samme måte som på PC, Mac eller nettbrett. Har du en iOS telefon kan du gjøre om Friio.no til et app-ikon på mobilen din slik:
Gå inn på www.friio.no på Safari slik at du kommer til forsiden vår.
På skjermen nederst i midten er det en firkant med en pil som peker opp.
Trykk på firkanten med pil og scroll ned på skjermen til "Legg til på Hjem-skjermen".
Trykk på "Legg til på Hjem-skjermen"og trykk så "Legg til" oppe i høyre hjørne.
Friio vil da legge seg som et bokmerke på hjemskjermen, på samme måte som en app.
På ankomstdagen skal det være ferdig brøytet til det tidspunkt du har lagt inn som estimert ankomsttid.
I oppholdsperioden forsøker vi å få brøytet klart på morgenen de dagene det er behov for brøyting. Ved utfordrende værforhold prioriteres brøyting av fellesveier før brøyting til hver enkelt hytte.
Nei, så lenge du har meldt ankomst i tid er avtalen at vi skal brøyte ved behov. Du vil derimot få beskjed dersom vi, av en eller annen grunn, ikke får brøytet som bestilt. På Min Side finner du din brøytehistorikk, hvor det vil fremgår når det sist ble brøytet hos deg.
Logg inn og gå til Min Side og scroll ned til: “Ankomst og oppholdsperioder”. Trykk på den grønne knappen “Meld ankomst”. Trykk på linjen med overskrift “Velg ankomst- og avreisedato. I kalenderruten som dukker opp markér først ankomstdato og deretter avreisedato. Dersom dette er samme dato, trykker du to ganger på denne. De valgte datoene vil legge seg i linja og du må deretter registrere forventet ankomsttid i linja under. Trykk så “Lagre oppholdsperiode”
Perioden din skal nå være synlig under “Dine registrerte oppholdsperioder”.
Korrekt utfylt ankomstregistrering vil se slik ut (datoene er kun eksempler):
ANKOMST OG OPPHOLDSPERIODER
Dine registrerte oppholdsperioder:
10 November 2022 - 13 November 2022 - forventet ankomsttid: 12:00
18 Desember 2022 - 4 Januar 2023 - forventet ankomsttid: 18:00
Dersom du finner dine oppholdsperioder på denne måten, kan du lene deg tilbake og slappe av. Vi sørger for at alt er klart til du kommer.
For å endre ditt brøytebehov må du først registrere en oppholdsperiode slik at denne ligger under “Dine registrerte oppholdsperioder”. Trykk på “Endre mitt brøytebehov” under angjeldende oppholdsperiode. I kalenderruten markér datoen/datoene du IKKE ønsker brøyting og bekreft ditt valg. Datoen/datoene du ikke ønsker brøyting vil da være markert med en rød firkant i kalenderruten og også fremgå til høyre for kalenderruten under “Ønsker ikke brøyting”. Husk at fristen for å endre brøytebehov er kl. 15.00 dagen før datoen endringen skal gjelde.
Dette ser du på Min Side under Antall benyttede klipp. Her kan det stå f. eks. 14/20, hvilket betyr at du har brukt 14 av 20 klipp.
På Min Side finner du Brøytehistorikk. Her vil det fremgå dato og tid for når hytta di er meldt ferdig brøytet/strødd. Du ser også hvilke brøytinger som har blitt belastet med klipp.